Det här är Stockholm Skavsta Airport
Stockholm Skavsta Airport ligger i Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm. Vi har flera internationella direktflyg till destinationer i Europa. Flygplatsens service och operationella utbud är fullskaligt.
Det är enkelt att ta sig hit via bil, flygbuss, tåg och taxi och flygplatsen erbjuder flera olika parkeringar, inomhus, långtidsparkering och parkering för elbilar. Välkommen!
Strategiskt läge och idealisk bas för flygverksamhet
Stockholm Skavsta Airport är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet (100 km radie). Flygplatsen ingår som en av fyra flygplatser i Stockholmsområdet och är därför inkluderad i IATA-koden STO.
I terminalen finns ett utbud av restauranger, kiosk, välsorterad duty free-butik, valutaväxlingskontor och flera hyrbilsföretag. Läs mer om vårt utbud och service.
Sedan 2023 är vi en av Sveriges beredskapsflygplatser. Det innebär att vi tar emot samhällsviktiga lufttransporter dygnet runt, året runt. Det kan handla om ambulansflyg, militärt flyg, brandflyg eller Kustbevakningens flyg. Ett uppdrag vi är stolta över! Utöver arbetet med det kommersiella flyget har vi goda förutsättningar att vara en resurs åt staten och i totalförsvaret.
Ägande och etablering
Stockholm Skavsta flygplats AB är en privatägd flygplats som ägs till 90,1 procent av Arlandastad Group, ett svenskt fastighetsutvecklingsbolag. Nyköpings kommun äger 9,9 procent. Ägarna tillsammans med Region Sörmland visar tydlig vilja i att utveckla flygplatsen och det kringliggande området. Befintlig översiktsplan och utvecklingsplaner samt god tillgång på markområden gör flygplatsen till ett smart val för etableringar.
Läs mer om mark och etablering på Explore Skavstas webbplats.
Utveckling och expansion
Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Passagerarterminalen kan ta emot cirka tre miljoner passagerare per år och är designad för ytterligare utbyggnad. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år.
Vi satsar långsiktigt med målsättningen att sätta flygplatsen på den nationella och internationella kartan och visa att flygplatsen är en lösning på frågan om flygplatskapacitet i Stockholmsregionen. Vi vill kontinuerligt utveckla flygplatsen med fokus på såväl kommersiellt flyg och charterflyg som frakt och samhällsviktigt flyg. Med Stockholm Skavsta Airports läge finns bra förutsättningar för effektiva kommunikationer till kontinenten.
Pågående projekt
ILS CAT IIIB
Vi uppgraderar vårt ILS-system (Instrument Landing System) till kategori IIIB (CAT IIIB) från kategori I.
ILS är ett navigationshjälpmedel för piloter vid inflygning och landning. Systemet bygger på att både flygplan och landningsbana är utrustade med en teknisk utrustning som interagerar med varandra. Den högsta kategorin, CAT III, medger att flygplanet kan landa utan någon sikt.
Med ILS CAT IIIB kommer flygplan kunna landa på Skavsta när det är dimma och i princip noll sikt, vilket gör att de inte behöver välja någon annan flygplats.
I dagsläget är det bara Landvetter och Arlanda som har ILS CAT IIIB i Sverige.
För att uppgradera landningssystemet har vi investerat i och monterat 1 100 nya banljus på vår huvudlandningsbana och iordningsställt en s k RA-yta med navigationsutrustning. Innan anläggningen kan tas i drift ska den göra ett större antal drifttimmar och bli godkänd av Transportsstyrelsen. Planerad driftsättning är augusti 2025.
Arbetet är en del i vårt säkerhets- och hållbarhetsarbete. Projektet är delfinansierat via EU-fonden för ett sammanlänkat Europa.
Ostlänken och Skavsta resecentrum
En ny dubbelspårig järnväg, Ostlänken, byggs genom Skavsta med ett resecentrum i nära anslutning till flygplatsterminalen. När järnvägen står klar år 2035 ökar Stockholm Skavsta Airports betydelse som regional, nationell och internationell knutpunkt där det är enkelt att byta mellan tåg, buss och flyg. Med förbättrade kommunikationer blir flygplatsen till ett viktigt komplement till Stockholm Arlanda Airport och ger en ökad redundans i flygplatssystemet som helhet. På exploreskavsta.se får du veta mer om Ostlänken och vad som händer på Skavsta just nu
Visionsbild över resecentrum Ostlänken och flygplatsterminalen.
Flygplatsens historia
- Flygplatsen är en före detta militär flygplats. Flygflottiljen F11 var centrum för svenskt spaningsflyg, men lades ned 1980. År 1984 köpte Nyköpings och Oxelösunds kommuner flygplatsen.
- Den första internationella reguljärlinjen öppnades 1997 då det irländska flygbolaget Ryanair etablerade trafik Stockholm Skavsta – London Stansted.
- 1998 sålde Nyköpings kommun 90,1% flygplatsen till det brittiska bolaget TBI, som sammanlagt köpte sju flygplatser, bland annat Belfast Int., Orlando Sanford Int. (USA), London Luton Airport och Stockholm Skavsta Airport.
- Mellan april 2003 och november 2021 hade Ryanair sin skandinaviska bas på flygplatsen. I oktober 2007 utökades basen från tre till fyra baserade flygplan och ett 30-tal linjer.
- Wizz Air etablerade sig på flygplatsen år 2004 och flyger än idag till flera destinationer i Östeuropa.
- I början av 2005 förvärvades TBI av spanska ACDL-koncernen (90 % Abertis infrastructureas, 10 % Aena Internacional).
- 1 oktober 2013 såldes flygplatsen till Airports Worldwide, som ägdes av den kanadensiska pensionsfonden OMERS Strategic Investments.
- I augusti 2018 köptes flygplatsen av franska VINCI Airports.
- 2019 hade flygplatsen över 2,2 miljoner årspassagerare och direktflyg till 45 destinationer.
- I maj 2022 köptes flygplatsen av Arlandastad Group, ett svenskt fastighetsutvecklingsbolag, som äger 90,1 procent. Resterande 9,9 procent ägs av Nyköpings kommun.
- Flygplatsen blev officiellt utsedd som beredskapsflygplats av regeringen 2023, med förnyat förtroende 2024.
- Från april 2023 trafikerar Norwegian för första gången flygplatsen med direktflyg till Alicante och Malaga i Spanien.
- Mellan december 2023 – februari 2024 var Lumiwings etablerade på flygplatsen med direktflyg till Tuzla i Bosnien-Hercegovina.
- 2024 firade flygplatsen 40 år som civil flygplats. Läs mer om vår historia.
- Världens ledande researrangör TUI startar i oktober 2024 med charterresor till Las Palmas, Gran Canaria.
Miljö
På Stockholm Skavsta Airport lägger vi stor vikt vid vårt miljöarbete och vi är medvetna om att vår verksamhet påverkar miljön. Vi jobbar ständigt med att förbättra vårt miljöarbete. Flygbranschen i stort har redan gjort mycket men behöver göra ännu mer för att bli hållbar. Branschen måste tillsammans med hitta rätt styrmedel som främjar lösningarna för en omställning och vi välkomnar fortsatt teknikutveckling, elektrifiering och effektivare flygtrafikledning.
Miljötillstånd
Flygplatsens miljötillstånd ger tillstånd att hantera upp till 75 000 flygrörelser (en flygrörelse innebär en start eller landning) samt 6 miljoner passagerare per år.
Det nuvarande miljötillståndet utfärdades Miljödomstolen år 2007, efter en flera år lång ansökningsprocess som bland annat inneburit omfattande undersökningar och flera samråd med både myndigheter och allmänheten.
Kort sammanfattning av Miljödomstolens utslag 31 januari 2007:
Miljödomstolen ger Stockholm Skavsta flygplats AB tillstånd enligt kap. 9 i miljölagen att bedriva flygplatsverksamhet på Stockholm Skavsta Airport i Nyköpings kommun, med en begränsning till max 75 000 flygrörelser per år och max 300 tekniska motorprovningar/år, samt till de om- och tillbyggnader som är erforderliga för denna verksamhet.
Tillståndet innebär också att flygplatsens verksamhet kan öka upp till 6 miljoner passagerare per år. För ytterligare information om miljötillståndet, vänligen kontakta miljo@skavsta.se.
Anmäl bullerstörning
Stockholm Skavsta Airport arbetar kontinuerligt för att hålla buller från verksamheten på ett minimum. Information från omgivningen gällande bullerstörningar, som leder till att vi kan kartlägga bullerstörningarna, är därför en viktig del av det arbetet.
Fyll i anmälan om bullerstörning med uppgifter om ditt klagomål.
Miljöpolicy
Stockholm Skavsta Airport erkänner och accepterar att flygplatsens verksamhet har negativa effekter på miljön. Som flygplatsoperatör strävar vi efter att utveckla flygplatsen för att bli mer effektiv och hållbar.
En viktig del av vårt åtagande är att minska utsläppen av växthusgaser i vår flygplatsverksamhet.
Stockholm Skavsta Airport åtar sig att:
- Minska utsläppen från vår flygplatsverksamhet
- Följa gällande miljölagstiftning och företagets miljötillstånd
- Underhålla ett miljöledningssystem
- Arbeta proaktivt för att förhindra miljöolyckor
- Respektera biologisk mångfald och användningen av naturens resurser
- Ständigt förbättra vårt system för att minska energi och resurser
- Kommunicera till personal och intressenter att hållbarhet är en nyckelfaktor i flygplatsverksamheten
- Engagera anställda och tredje parter i vår hållbarhetsstrategi
- Delta aktivt i tillämpliga program som rör miljö och flygplatser
- Underhålla ett system för säker och effektiv användning av kemikalier och om möjligt ersätta med mer hållbara produkter
Visselblåsning
Vi strävar efter att uppnå transparens och att ha en hög affärsetisk nivå. Vår visselblåsartjänst erbjuder en möjlighet att konfidentiellt göra organisationen uppmärksam på misstankar om oegentligheter. Tjänsten är ett viktigt verktyg för att minska risker och för att upprätthålla förtroende för vår verksamhet genom att vi kan identifiera och åtgärda misstänka oegentligheter i ett tidigt skede. Visselblåsarmeddelanden kan lämnas öppet eller anonymt.
Rapportera anonymt och konfidentiellt
https://report.whistleb.com/Arlandastad
Visselblåsarteamet består av/eller rapporter kan komma att hanteras av följande personer:
Anna Stenströmer, HR- och hållbarhetschef Arlandastad Group
Dieter Sand, vd Arlandastad Group