Vanliga frågor om våra parkeringar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör våra parkeringar. Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss på: skavsta@parkando.se så hjälper vi dig så fort vi kan.

Kan jag ändra eller avboka en bokning?
Ja, såvida du inte har bokat en av våra produkter som är ej avbokningsbara. Alla ändringar och avbokningar måste göras innan kl 23.00 dagen före den dag bokningen avser. För ändringar och avbokningar som sker senare tas hela beloppet för originalbokningen ut.
För ändringar och avbokningar som görs tidigare än kl 23.00 dagen före den dag bokningen avser, klicka här.

 

Vilka betalningsmedel accepteras vid förbokning av parkering?
Vid förbokning av parkering på Stockholm Skavsta Flygplats används Master Card eller VISA.

 

Garanterar förbokningen att jag får en parkeringsplats?
Ja. Du får ingen reserverad plats, men du är garanterad plats någonstans på den förbokade parkeringen.

 

Finns en drop-off-zon?
För drop-off / pick-up så hänvisar vi till parkeringen “Kiss & Fly” som är vår korttidsparkering. Här kan du parkera gratis i fem minuter och stå i max 6 timmar. Behöver du parkera längre än sex timmar hänvisar vi till någon av våra andra parkeringar.

 

Finns korttidsparkering?
Ja, mitt emot terminalen ligger flygplatsens korttidsparkering/timparkering. Här kan du parkera som ska hämta upp resenärer, samt besöka flygplatsen tillfälligt.

På timparkeringen är parkering tillåten i max 6 timmar. För längre parkering hänvisar vi till flygplatsens övriga parkeringar.

 

Hur gör jag för att parkera utan förbokning?
Gör så här (gäller parkeringar P1 – P3):

  • Vid ankomst till parkeringen, kör fram till bommen
  • Sätt i ditt kreditkort (Alternativt tryck på knappen för biljett och tag biljetten)
  • Parkera bilen
  • Sätt i samma kreditkort vid bommen när du kör ut från parkeringen.

Vill du betala kontant eller betala i en av betalstationerna, ta en parkeringsbiljett vid infart:

  • Ta med biljetten och betala innan du hämtar bilen (kontanter eller kreditkort). Betalstationer finns vid Ankommande i terminalen, samt i entrén till Parkeringshuset.
  • Alternativt fungerar det att betala direkt vid utfartsbom genom att sätta in parkeringsbiljetten först och sedan kreditkortet.

Vid problem tryck på symbolen för telefonluren. Då får du hjälp av personal.
För aktuell prislista för parkering utan förbokning, klicka här.

 

Finns specifik parkering för rörelsehindrade?
Parkering för fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns precis intill flygplatsterminalen.

Kör in till parkeringen via bommen på Hangarvägen och följ skyltar mot parkering för rörelsehindrade. Du kan förboka din parkering till en lägre förbokningstaxa och din bil kommer att automatiskt registreras vid ankomst till infartsbommen.

Du kan också komma direkt till parkeringen utan att förboka, då betalar du ordinarie pris i någon av betalautomaterna. Ordinarie parkeringsavgift är densamma som på Långtidsparkeringen (dock gäller ej kampanjpriser).

Ditt parkeringstillstånd måste ligga väl synligt i fordonets vindruta. Endast originalhandling, eller en kopia utfärdad och signerad vid varje parkeringstillfälle av Stockholm Skavstas Airport Information. Inga egna kopior tillåtna.

Klicka här för mer information om flygplatsens service för passagerare med handikapp/rörelsehinder.

 

Hur funkar parkering på Connect Hotel?
För dig som övernattar på Connect Hotel på Stockholm Skavsta flygplats finns parkeringsplatser reserverade på Terminalparkeringen mitt emot hotellet till extra bra pris. Ingen förbokning behövs.
Se flygplatskartan för att hitta till parkeringen.

Vid ankomst till flygplatsen, gör så här:

  • Kör fram till infartsbommen på Terminalnära parkeringen och tryck för biljett.
  • Lämna infartsbiljetten till hotellets reception.
  • Lägg biljetten du får av receptionen i bilens framruta.
  • Använd biljetten vid betalning när du lämnar parkeringen.
  • Betala antingen i flygplatsens betalautomater (kontant eller kort) eller med kort vid utfartsbommen.

 

Vad gör jag om jag inte har fått någon bokningsbekräftelse?
När du har bokat online ska du ha fått en bekräftelse inom en timme efter din bokning. Om du inte har fått det, ska du kontrollera varför så snart som möjligt enligt instruktionerna nedan:

  • Kontrollera först att bekräftelsemejlet inte fastnat i ett spamfilter eller i din inkorg för ”skräppost”. Om det har fastnat i något av dessa, vänligen ändra inställningarna så att du kan ta emot e-post från oss, annars kan det hända att du missar viktig information från oss om din bokning.
  • Om du fortfarande inte har fått bokningsbekräftelsen, klicka här. Kontrollera att du har angett rätt e-postadress. Om den inte stämmer, skriv in din e-postadress igen och tryck på Bekräfta, sedan Sänd min bekräftelse igen. Då ska bokningsbekräftelsen sändas till dig.
  • Om du fortfarande inte har fått någon bekräftelse på din bokning inom 24 timmar, ber vi dig att ta kontakt med oss snarast via e-post (se Kontakta oss längst ned på denna sida).

Stockholm Skavsta Flygplats kan inte ta ansvar för en felaktigt gjord bokning som vi inte fått någon information om.

 

Behöver jag meddela er om jag kommer i en annan bil?
Ja. Vi använder kameror för att registrera ditt bilnummer vid in- och utfart. Om du anländer i en annan bil än vad som angetts, kan vi inte matcha registreringsnumret med bokningen. Här kan du ändra uppgifterna fram till kl 23.00 dagen innan den dag bokningen avser.
Om du anländer till parkeringen i en annan bil än vad som angivits i bokningen, vänligen tryck på telefonknappen (märkt Hjälp) som finns vid varje in- och utfartsstation och meddela ditt bokningsnummer för manuellt in- och utsläpp.

 

Hur gör jag om jag har ett större fordon, t ex husvagn?
Vänligen kontakta oss om ditt fordon är ovanligt högt, brett eller långt, för att kontrollera att det inte är för stort för din valda parkering. För kontaktuppgifter, vänligen se längst ned på denna sida.

 

Vad händer om mitt flyg är försenat?
Du får betala för den överskridande tiden när du åker ut från parkeringen. För den överskridande tiden gäller ordinarie taxa och inte det förbokade priset.

 

Vad händer om jag råkar skada ett annat fordon på parkeringen?
Du måste rapportera händelsen omedelbart till vår personal genom att trycka på telefonknappen vid in- eller utfartsbommen. Ange registreringsnummer på den/de bilar som varit inblandade, samt fullständiga uppgifter om ditt namn, adress, telefonnummer, samt namn och kontaktuppgifter till ditt försäkringsbolag. I och med att du lämnar dessa uppgifter, samtycker du till att vi lämnar dessa vidare till tredje part för att användas rörande denna händelse.

 

Vad händer om mitt fordon blir skadat eller stulet på parkeringen?
Du måste rapportera händelsen till polisen och till ditt försäkringsbolag snarast möjligt.

Vad är Stockholm Skavsta Flygplats ansvar gentemot mig?
Flygplatsen ansvarar inte för stöld av fordon eller tillbehör, inte heller för skada eller åverkan. Flygplatsen äger rätt att i vissa fall flytta fordon.

 

Vad gör ni med den information jag angett?
Vi kommer endast att använda informationen i samband med din bokning, om du inte har medgett annat (se nästa stycke).

Om du har klickat i rutan i bokningsformuläret, kommer vi att lägga till dig i vår e-postdatabas för utskick av vårt nyhetsbrev från Stockholm Skavsta Flygplats, specialerbjudanden etc, men du kan alltid avanmäla fortsatta utskick genom att klicka på länken för avanmälan som finns i varje utskick.

×

För att installera den här webbapplikationen i telefonen trycker du på nedan och sedan Lägg till sida till.

×

För att installera den här webbapplikationen i telefonen trycker du på nedan och sedan på Lägg till på startskärmen.