Vanliga frågor om våra parkeringar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör våra parkeringar. Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss på: parkering@skavsta.se så hjälper vi dig.
Parkeringar
Finns en drop-off-zon?
För drop-off / pick-up så hänvisar vi till parkeringen “Kiss & Fly” som är vår korttidsparkering. Här kan du parkera gratis i 10 minuter och stå i max 6 timmar.
Finns korttidsparkering?
Ja, mitt emot terminalen ligger flygplatsens korttidsparkering/timparkering. Här kan du parkera som ska hämta upp resenärer, samt besöka flygplatsen tillfälligt. På timparkeringen är parkering tillåten i max 6 timmar.
Finns långtidsparkering?
Ja, med ca 5–10 min gång till terminal. Parkering är bevakad. Max höjd för fordon är 3.6m
Finns specifik parkering för passagerare med funktionsvariation?
Parkering för fordon med parkeringstillstånd finns precis intill flygplatsterminalen. Kör in till parkeringen via bommen på Hangarvägen och följ skyltar mot parkeringen. Du kan förboka din parkering till en lägre förbokningstaxa och din bil kommer att automatiskt registreras vid ankomst till infartsbommen. Du kan också komma direkt till parkeringen utan att förboka, då betalar du ordinarie pris i någon av betalautomaterna. Ditt parkeringstillstånd måste ligga väl synligt i fordonets vindruta. Endast originalhandling, eller en kopia utfärdad och signerad vid varje parkeringstillfälle av Stockholm Skavstas Airport Information. Inga egna kopior tillåtna.
Klicka här för mer information om flygplatsens service för passagerare med funktionsvariation.
Hur funkar parkering på Connect Hotel?
För dig som bor på Connect Hotel på Stockholm Skavsta flygplats finns platser reserverade på P1-parkeringen mitt emot hotellet. Ingen förbokning behövs.
- Kör fram till infartsbommen på P1och tryck för biljett.
- Visa biljetten i receptionen så erhåller du en rabattbiljett av dem.
- Vid utfart använder du först den ordinarie biljetten och sedan rabattbiljetten.
- Betala i flygplatsens betalautomater eller vid utfartsbommen.
Betalning och förbokning
När måste jag göra min förbokning?
Förbokning av parkeringsplats ska göras senast 24 timmar innan ankomst.
Hur gör jag vid ankomst när jag förbokat parkering?
Kör fram till bommen vid din bokade parkering (P1-P3) där en kamera läser av din registreringsskylt och din biljett skrivs ut automatiskt. Ta din biljett och bommen öppnas.
Hur gör jag vid avfärd när jag förbokat parkering?
När du lämnar parkeringen öppnas bommen automatiskt.
Vad gör jag om bommen inte öppnas vid ankomst?
Tryck på telefonknappen för assistans. Använd inte ditt betalkort eller biljettknappen, din bokning är kopplad till ditt registreringsnummer och bokningsbekräftelse.
Vad gör jag om bommen inte öppnas vid avfärd?
Om bommen inte öppnas vänligen tryck på telefonknappen för assistans.
Kan jag ändra eller avboka en bokning?
Ja, för de flesta bokningar kan du avboka. Alla ändringar och avbokningar måste göras innan kl. 23.00 dagen före den dag bokningen avser. Ändra din bokning här. Glöm inte att förboka din parkering senast 24 timmar innan ankomst.
Vilka betalningsmedel accepteras vid förbokning av parkering?
Master Card eller VISA.
Garanterar förbokningen att jag får en parkeringsplats?
Ja du är garanterad plats.
Vad gör jag om jag inte har fått någon bokningsbekräftelse?
- Kontrollera din skräppost i din mejlkorg.
- Om du inte har fått bokningsbekräftelsen, klicka här och följ instruktionerna.
- Om du fortfarande inte har fått någon bekräftelse på din bokning inom 24 timmar, ber vi dig att ta kontakt med oss snarast via e-post (se Kontakta oss längst ned på denna sida).
Behöver jag meddela er om jag kommer i en annan bil?
Ja. Vi använder kameror för att registrera ditt bilnummer vid in- och utfart. Ändra uppgifterna här. Om du inte har ändrat till rätt nummer, tryck på telefonknappen vid bommen och meddela ditt bokningsnummer så får du hjälp.
Parkera utan förbokning
Hur gör jag för att parkera utan förbokning?
Gör så här (gäller parkeringar P1 – P3):
- Vid ankomst till parkeringen, kör fram till bommen
- Sätt i ditt kreditkort (Alternativt tryck på knappen för biljett och tag biljetten)
- Parkera bilen
- Sätt i samma kreditkort vid bommen när du kör ut från parkeringen.
Vill du betala kontant eller betala i en av betalstationerna, ta en parkeringsbiljett vid infart:
- Ta med biljetten och betala innan du hämtar bilen (kontanter eller kreditkort). Betalstationer finns vid Ankommande i terminalen, samt i entrén till Parkeringshuset.
- Alternativt fungerar det att betala direkt vid utfartsbom genom att sätta in parkeringsbiljetten först och sedan kreditkortet.
Vid problem tryck på symbolen för telefonluren. Då får du hjälp av personal.
Klicka här för prislista för parkering utan förbokning
Övriga frågor
Hur gör jag om jag har ett större fordon, till exempel husvagn?
Kontakta oss innan du bokar. parkering@skavsta.se
Vad händer om mitt flyg är försenat?
Du får betala för den överskridande tiden när du åker ut från parkeringen.
Vad händer om jag råkar skada ett annat fordon på parkeringen?
Rapportera händelsen omedelbart genom att trycka på telefonknappen vid in- eller utfartsbommen. Ange registreringsnummer på den/de bilar som varit inblandade, samt fullständiga uppgifter om ditt namn, adress, telefonnummer, samt namn och kontaktuppgifter till ditt försäkringsbolag. I och med att du lämnar dessa uppgifter, samtycker du till att vi lämnar dessa vidare till tredje part för att användas rörande denna händelse.
Vad händer om mitt fordon blir skadat eller stulet på parkeringen?
Du måste rapportera händelsen till polisen och till ditt försäkringsbolag snarast möjligt.
Vad är Stockholm Skavsta flygplats ansvar gentemot mig?
Vi ansvarar inte för stöld av fordon eller tillbehör, inte heller för skada eller åverkan. Flygplatsen äger rätt att i vissa fall flytta fordon.
Vad gör ni med den information jag angett?
Vi kommer endast att använda informationen i samband med din bokning, och för e-post utskick om du medgett det i bin bokning.