Vanliga frågor om förbokad parkering

Hur gör jag en bokning?

Bokning görs genom fyra enkla steg:

  • Välj datum och tid för ankomst till och avfärd från parkeringen
  • Fyll i dina passageraruppgifter
  • Fyll i din betalningsinformation
  • Skriv ut din betalningsbekräftelse och e-post. (Kom ihåg att ta med en utskrift av e-postbekräftelsen, du kan behöva den som bevis för köpet)

Kan jag boka med kort varsel?

Ja, du kan boka parkering fram till kl 23.00 dagen före du anländer till parkeringen, med reservation för att önskad parkering kan vara fullbokad.

Var dock uppmärksam på att ibland finns kampanjpriser bara på ett visst antal platser på parkeringen, så det gäller att vara ute i god tid för att få de lägsta priserna.

Hur långt innan kan jag boka?

Du kan boka parkering tidigast 12 månader före ditt resdatum, med reservation för att önskad parkering kan vara fullbokad.

Hur beräknas priset för parkeringen?

Priset för förbokad parkering baseras på gällande prislista vid bokningstillfället. Priset för antalet bokade dagar beräknas med utgångspunkt från vilka datum och tider som väljs när bokningen görs.

Vilka betalningsmedel accepteras vid förbokning av parkering?

Vid förbokning av parkering på Stockholm Skavsta Flygplats används Master Card eller VISA.

Kan jag ändra eller avboka en bokning?

Ja, såvida du inte har bokat en av våra produkter som är ej avbokningsbara. Alla ändringar och avbokningar måste göras innan kl 23.00 dagen före den dag bokningen avser. För ändringar och avbokningar som sker senare tas hela beloppet för originalbokningen ut.

För ändringar och avbokningar som görs tidigare än kl 23.00 dagen före den dag bokningen avser, klicka här.

Vad händer om jag behöver avboka min bokning?

Du kan avboka eller göra ändringar i din bokning helt utan kostnad fram till kl 23.00 dagen före den dag bokningen avser. Det enklaste sättet att avboka eller ändra en bokning är att klicka här. För ändringar och avbokningar som görs online tillkommer ingen extra kostnad, såvida detta inte sker senare än kl 23.00 dagen före den dag bokningen avser.

Varför finns det ingen parkering tillgänglig när jag försöker boka?

Detta kan bero på något av följande:

  • Parkeringen är fullbokad del av eller hela den period du valt.
  • Produkter med reducerade priser är endast tillgängliga vissa datum och finns i ett begränsat antal under dessa datum.
  • Det är sällan alla parkeringar är fullbokade samtidigt, så prova om det går att boka något av de andra alternativ vi erbjuder.

Vad gör jag om jag inte har fått någon bokningsbekräftelse?

När du har bokat online ska du ha fått en bekräftelse inom en timme efter din bokning. Om du inte har fått det, ska du kontrollera varför så snart som möjligt enligt instruktionerna nedan:

  • Kontrollera först att bekräftelsemejlet inte fastnat i ett spamfilter eller i din inkorg för ”skräppost”. Om det har fastnat i något av dessa, vänligen ändra inställningarna så att du kan ta emot e-post från oss, annars kan det hända att du missar viktig information från oss om din bokning.
  • Om du fortfarande inte har fått bokningsbekräftelsen, klicka här. Kontrollera att du har angett rätt e-postadress. Om den inte stämmer, skriv in din e-postadress igen och tryck på Bekräfta, sedan Sänd min bekräftelse igen. Då ska bokningsbekräftelsen sändas till dig.
  • Om du fortfarande inte har fått någon bekräftelse på din bokning inom 24 timmar, ber vi dig att ta kontakt med oss snarast via e-post (se Kontakta oss längst ned på denna sida).

Stockholm Skavsta Flygplats kan inte ta ansvar för en felaktigt gjord bokning som vi inte fått någon information om.

Vad är Hantera min bokning?

Servicen Hantera min bokning tillåter våra kunder att ändra eller avboka sin parkeringsbokning online fram till kl 23.00 dagen före du ska anlända till parkeringen. Du kan ändra alla dina uppgifter inklusive bilens registreringsnummer och datum/tid för din parkering.

Observera att det inte går att ändra en bokning när parkeringstiden redan är påbörjad.

Vad är ”Visa tidigare bokningar”?

Denna service gör att du kan se alla tidigare parkeringsbokningar du har gjort på Stockholm Skavsta Flygplats under de senaste 12 månaderna. Genom att ange din e-postadress och postnumret som användes vid din senaste bokning, får du tillgång till denna information.

Vilka GPS-koordinater har Stockholm Skavsta Flygplats?

GPS-koordinterna är:  58° 47′ 03″ N, 16° 55′ 20″ E

Behöver jag meddela er om jag kommer i en annan bil?

Ja. Vi använder kameror för att registrera ditt bilnummer vid in- och utfart. Om du anländer i en annan bil än vad som angetts, kan vi inte matcha registreringsnumret med bokningen. Här kan du ändra uppgifterna fram till kl 23.00 dagen innan den dag bokningen avser.

Hur meddelar jag synpunkter på parkeringen?

Vi är måna om våra kunder och tar gärna emot synpunkter på vår parkering via e-post: parkeringsadmin@skavsta.se

Hur gör jag när jag kommer till parkeringen?

I bokningsbekräftelsen du får via e-post finns lättförståeliga instruktioner om hur infart till och utfart från parkeringen går till.

Hur gör jag när jag ska lämna parkeringen?

Att åka ut från parkeringen är väldigt enkelt och beskrivs i detalj i bokningsbekräftelsen du får via e-post. Information om detta finns även under länken Information & karta när du gör din bokning, eller läs här för mer information.

Kan jag boka handikapp-parkering?

Ja, det finns en handikapp-parkering i anslutning till flygplatsterminalen, med bokningsbara platser. Följ skyltarna mot handikapp-P vid ankomst till flygplatsen.

Det finns även 2 st handikapp-platser i vårt Parkeringshus i entréplan närmast utgången till flygplatsterminalen (till ordinarie Parkeringshusavgift).

För att parkera på dessa platser krävs att du har ett handikapptillstånd placerat väl synligt i fordonets framruta.

Garanterar förbokningen att jag får en parkeringsplats?

Ja. Du får ingen reserverad plats, men du är garanterad plats någonstans på den förbokade parkeringen. Någon gång kan det hända att parkeringen är full – t ex om ett ankommande flyg har blivit försenat så att vi har fler bilar på parkeringen än förväntat, eller så kan vi bli tvungna att stänga av en del av parkeringen för exempelvis reparation etc. Om du när du kommer till parkeringen inte hittar någon ledig parkeringsplats, använd i-knappen vid infarten till parkeringen för att meddela oss.

Om den parkering du bokat är full, uppgraderar vi dig utan kostnad till ett dyrare parkeringsalternativ, eller om detta inte är möjligt, hänvisar vi dig till en billigare parkering och återbetalar mellanskillnaden.

Hur gör jag om jag har ett större fordon, t ex husvagn?

Vänligen kontakta oss om ditt fordon är ovanligt högt, brett eller långt, för att kontrollera att det inte är för stort för din valda parkering. För kontaktuppgifter, vänligen se längst ned på denna sida. Om fordonet är för stort och du inte har kontrollerat detta med oss först, får du ingen återbetalning. Släpvagnar och husvagnar etc får inte lämnas utan dragbil.

Ditt fordon måste få plats på en normal parkeringsruta. Om du planerar att ta in någon form av större fordon måste du kontakta oss i förväg, då en extra avgift kan gälla. Om ditt fordon behöver mer än en parkeringsruta, måste du betala för ytterligare en eller flera platser, till samma avgift som för en ej förbokad plats. Denna avgift kommer att belasta samma betalkort som du använde vid förbokningen. Du får inte parkera så att du tar upp mer än en parkeringsruta om du inte har betalat för det.

Vad gör ni med den information jag angett?

Vi kommer endast att använda informationen i samband med din bokning, om du inte har medgett annat (se nästa stycke).

Om du har klickat i rutan i bokningsformuläret, kommer vi att lägga till dig i vår epostdatabas för utskick av vårt nyhetsbrev från Stockholm Skavsta Flygplats, specialerbjudanden etc, men du kan alltid avanmäla fortsatta utskick genom att klicka på länken för avanmälan som finns i varje utskick.

Måste jag använda mitt betalkort vid in- och utfart från parkeringen?

Nej, du behöver inte använda ditt betal/kreditkort vid in- och utfart från parkeringen.

Numera är det bilens registreringsnummer som läses av vid in- och utfart från parkeringen. Det är alltså viktigt att rätt registreringsnummer anges vid bokningen. Skulle man behöva använda en annan bil än som angetts vid bokning, går det bra att ändra registreringsnumret under ”Hantera min bokning” fram till kl 23.00 dagen före ankomst till parkeringen.

Vad händer om mitt flyg är försenat?

Du får betala för den överskridande tiden när du åker ut från parkeringen. För den överskridande tiden gäller ordinarie taxa och inte det förbokade priset.

Vad händer om jag anländer tidigare än jag angivit vid bokningen?

Du får betala för den överskridande tiden när du lämnar parkeringen. För den överskridande tiden gäller ordinarie taxa och inte det förbokade priset. Exempel: du anländer mer än 3 timmar tidigare än du förbokat. Du kan redan nu parkera på din bokade parkering och betalar för den tiden som överskrider bokningen när du lämnar parkeringen.

Vad händer om jag råkar skada ett annat fordon på parkeringen?

Du måste rapportera händelsen omedelbart till vår personal genom att trycka på telefonknappen vid in- eller utfartsbommen. Ange registreringsnummer på den/de bilar som varit inblandade, samt fullständiga uppgifter om ditt namn, adress, telefonnummer, samt namn och kontaktuppgifter till ditt försäkringsbolag. I och med att du lämnar dessa uppgifter, samtycker du till att vi lämnar dessa vidare till tredje part för att användas rörande denna händelse.

Vad händer om mitt fordon blir skadat eller stulet på parkeringen?

Du måste rapportera händelsen till polisen och till ditt försäkringsbolag snarast möjligt.

Vad är Stockholm Skavsta Flygplats ansvar gentemot mig?

Flygplatsen ansvarar inte för stöld av fordon eller tillbehör, inte heller för skada eller åverkan. Flygplatsen äger rätt att i vissa fall flytta fordon.

Varför har jag fått betala mer än jag förväntat?

Nedan finner du några av de faktorer som kan ha orsakat att du har fått betala mer än förväntat. Om du anser att du är berättigad att få en återbetalning, kontakta oss skriftligen via e-post (se Kontakta oss längst ner på denna sida), vi accepterar inga ansökningar om återbetalning via telefon. Du kan ha debiterats extra på grund av någon av följande orsaker:

  • Din bokning har inte gått igenom, eller innehöll inte korrekt information.
  • Du har inte bokat dig på vår parkering, utan på någon annan parkering. Du får betala full avgift för den tiden du använt vår parkering.
  • Du har bokat ett av våra parkeringsalternativ, men använde ett annat.
  • Du anlände tidigare eller lämnade parkeringen senare än vad som angetts i bokningen. Du har parkerat längre än vad du har betalt för, så du får betala extra för tiden som överskrider bokningen.

 

Kontakta oss

Vänligen ange ditt bokningsnummer (ex. H0001) när du tar kontakt med oss.

Parkering, praktiska frågor (Svar inom 24 timmar, under högsäsong 48 timmar):
parkering@skavsta.se

Parkering, ekonomirelaterade frågor (besvaras inom 5 arbetsdagar under kontorstid):
parkeringsadmin@skavsta.se